kontakt   
 
start > Informacje medyczne > Zadbaj o odporność u dziecka

Zadbaj o odporność u dziecka



odpornosc u dziecka

Przeciętnie dziecko w wieku od 3 do 8 lat choruje około 6-8 razy w roku. Te infekcje przeważnie są niegroźne – większość z nich to choroby wirusowe przyniesione z przedszkola lub szkoły.

1. Urozmaicaj dietę. Maluch powinien jeść pięć wartościowych posiłków dziennie. Jeżeli dieta jest uboga, organizm nie ma siły produkować odpowiedniej ilości limfocytów  (białe krwinki zwalczające drobnoustroje). Dieta dziecka powinna być obfita w owoce i warzywa, które zawierają dużo witaminy C. Dodatkowo chude mięso, jajka, nabiał, ryby morskie.

2. Hartowanie metodą ciepło-zimno. Nagłe zmiany temperatury uczą organizm, jak radzić sobie ze zmianami pogody. Na spacerze w chłodny ale bezwietrzny dzień warto zdjąć dziecku czapkę. Początkowo na 5 minut, po paru dniach na 10. W domu maluch powinien biegać boso. Wieczorami po kąpieli można natrzeć stopy dziecka zimną wodą. W kształtowaniu odporności pomaga też zmiana klimatu – zimą warto pojechać w wysokie góry, gdzie powietrze jest rozrzedzone. To zmusi organizm do zwiększenia produkcji czerwonych krwinek i wzmocni organizm.

3. Testy alergiczne. Nawet 70% dzieci leczonych z powodu nawracających infekcji w rzeczywistości cierpi z powodu alergii lub astmy. Lekarzy wprowadza w błąd kaszel i katar, które tak naprawdę są nie tylko objawem choroby, ale również objawem uczulenia. Zapisz dziecko do alergologa i poproś o przeprowadzenie testów.

4. Spacery. Nie pozwalajmy dziecku prowadzić siedzącego trybu życia. Komputer i telewizor to nie wszystko. Dziecko każdego dnia powinno spędzić na powietrzu od 2 do 3 godzin. Ruch na powietrzu poprawia krążenie, a organizm łatwiej przyzwyczaja się do zmian temperatury.

5. Ochrona przez przegrzaniem. Jeśli zbyt ciepło ubieramy kilkulatka, upośledzamy jego system termoregulacji. Będzie szybko marzł i źle znosił zmiany temperatury. Od chłodu naczynia krwionośne w gardle dziecka będą się kurczyły,  a niedokrwiona i wyschnięta śluzówka gardła nie będzie już barierą dla wirusów.

6. Dobre powietrze w domu. Jeśli jest zbyt sucho, maluch może w nocy kasłać, a poprzez pozbawione śluzu błony bakterie i wirusy łatwiej zaatakują organizm. Trzeba często wietrzyć pokoje, a na noc włączać nawilżacz powietrza lub wieszać na kaloryferze zmoczony ręcznik.

7. Nie palimy przy dziecku. W bocznym strumieniu dymu, który powstaje przy spalaniu papierosa, jest więcej szkodliwych substancji niż  w tym, który wciąga palacz. Bierne palenie jest bardzo szkodliwe. Osłabia serce, drażni gardło i oskrzela. Powoduje kaszel i zwiększa ryzyko  infekcji ucha środkowego. Sprzyja rozwojowi alergii i astmy.

8. Spanie jest ważne. Norma snu dla dziecka w wieku szkolnym to od 9 do 10 godzin snu na dobę. Nie pozwalajmy, aby dziecko do późna oglądało telewizję lub grało na komputerze. Braki snu odbiją się na jego koncentracji i problemach zdrowotnych.

9. Probiotyki i prebiotyki. Produkty zawierające te bakterie (probiotyki) oraz pożywkę dla nich (prebiotyki) wspomagają układ odpornościowy. Warto dbać aby znajdowały się w codziennej diecie dziecka.