kontakt   
 
start > Informacje medyczne > Mózg – jak o niego dbać

Mózg – jak o niego dbać



mozg
  1. Chrońmy mózg przed zagrożeniami z zewnątrz – chociaż jest relatywnie niewielki i niewiele waży, to jest najbardziej złożonym i skomplikowanym narządem naszego ciała. Choć jego budowa jest skomplikowana, to mózg jest miękki i ma bardzo delikatną strukturę. Nawet 80% jego składu to woda. Narząd chroniony jest twardą i grubą czaszką, która nie ma gładkiej powierzchni. Ma za to wiele ostrych kostnych krawędzi. Nasz mózg otoczony jest płynem mózgowo-rdzeniowym, który ma chronić go przed urazami, jednak do drobnych mikro urazów może dochodzić częściej niż sądzimy. Pamiętajmy, że każdy uraz, który powoduje wstrząs mózgu, może spowodować poważne uszkodzenia. Chrońmy zatem głowę! Przemyślmy możliwe ryzyko każdej podejmowanej czynności. I nie mówimy tu o skomplikowanych zadaniach, ale o tym, żeby podczas codziennego życia zachowywać nieco większą ostrożność. Zapinać pasy w samochodzie, używać kasków podczas uprawiania sportów (jazda konna, rower, narty, rolki), skakać do wody tylko w oznaczonych miejscach.
  2. Odpowiednie odżywianie – Wraz z upływem czasu mózg stopniowo redukuje swoją aktywność. Ważnym czynnikiem opóźniającym starzenie się tego organu jest prawidłowe odżywianie. Stwierdzenie jest proste i oczywiste, ale jednocześnie jest to najskuteczniejsza strategia, która daje niesamowite rezultaty. Dbajmy o zdrowe nawyki żywieniowe.
  3. Zredukujmy ilość spożywanych kalorii odpowiednio je bilansując. Sprawdźmy, jakie mamy zapotrzebowanie na kalorie i trzymajmy się tych wytycznych.
  4. Zamieniajmy niezdrowe produkty na takie, które mają na nas korzystny wpływ. Warto unikać węglowodanów prostych i zastąpić je złożonymi (występują w produktach z pełnego przemiału). Zrezygnujmy ze szkodliwych tłuszczów. Zamiast smalcu stosujmy oleje roślinne, które dostarczą nam nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zmiany polegają na zdecydowanym ograniczeniu lub wyeliminowaniu spożycia takich produktów jak biały cukier, gotowe ciasta, słodycze, słone przekąski czy napoje gazowane lub soki z kartonów. Nasze ciało jednak zdecydowanie odwdzięczy się nam za taką decyzję.
  5. Pijmy więcej wody – nawet małe odwodnienie może skutkować zwiększeniem stężenia hormonów odpowiedzialnych za stres, a to szkodzi mózgowi. Zaleca się wypić około 2 – 2,5 litrów wody dziennie. Nie dodawajmy do niej sztucznych słodzików ani chemicznych produktów. Naturalne sposoby dosłodzenia wody jak np. sok z pomarańczy czy cytryny albo miód wzbogacą jej smak i dostarczą dobrych składników odżywczych.
  6. Ryby służą mózgowi. Obecne w nich duże ilości kwasów tłuszczowych omega-3 pomogą nam żyć w zdrowiu. Obecność ryb w diecie obniży ryzyko wystąpienia chorób mózgu – demencji, udaru.
  7. Antyoksydanty – duże spożycie antyoksydantów nie tylko zredukuje wystąpienie nowotworu, lecz też znacząco zmniejszy ryzyko zaburzeń funkcji poznawczych. Warzywa i owoce to także źródło witamin i składników mineralnych, dzięki którym mózg jest w stanie sprawnie funkcjonować.