kontakt   
 
start > Informacje medyczne > Moc ziół

Moc ziół



ziola

Jeśli z jakiegoś powodu rezygnujemy ze stosowania świeżych ziół na rzecz suszonych, to warto pamiętać, że w procesie suszenia zioła tracą część swoich właściwości. Dlatego powinniśmy stosować odpowiedni przelicznik – zamiast łyżki stołowej świeżych ziół, stosuj łyżeczkę suszonych. W pierwszej chwili brzmi dziwnie, jednak musimy pamiętać, że w trakcie suszenia zioła znacząco redukują swoją objętość. Dlatego używając mniejszej miarki tak naprawdę stosujemy porównywalną ilość (pod względem właściwości). Warto samodzielnie suszyć zioła – w miejscach przewiewnych i zacienionym. Kiedy będziemy mogli rozdrobnić je palcami, są gotowe do schowania.

Nie warto kupować przypraw na zapas. Po około 12 miesiącach tracą wartości smakowe i prozdrowotne. Przechowujmy je w dobrze zamkniętych pojemnikach, z daleka od grzejników czy kuchenek – chodzi przecież o to, żeby zachowały aromat. Trzymamy zioła w miejscach zacienionych, aby nie zmieniały koloru. Pamiętajmy, aby nie przechowywać przypraw w papierowych torebkach, w których je kupujemy. Tym bardziej, jeśli w jednym pudełku trzymamy kilka rodzajów przypraw. Taka sytuacja powoduje, że jedne tracą swój zapach, a inne zyskują dodatkowy. Tego efektu chcemy uniknąć. Korzystając z ziół, zanim wsypiemy je do jedzenia, rozgniećmy je w palcach. Dzięki temu ich zapach będzie bardziej intensywny.

Zioła i ich właściwości:

Bazylia – wzmaga apetyt, usprawnia trawienie i działa rozkurczowo, przeciwdziałając wzdęciom. Będzie świetnym dopełnieniem zup, sosów, fasolki szparagowej, sałatek, pomidorów i zalew. Bardzo dobrze współgra z szałwią i rozmarynem.

Cząber – złagodzi skurcze, wspomoże apetyt, ureguluje perystaltykę jelit. Jeśli przesadzimy z ilością, potrawa może mieć gorzki smak. Szczególnie polecany do potraw z fasolą, kapustą, do mięs i grzybów.

Estragon – może z powodzeniem zastąpić sól, ma działanie moczopędne, wspomagające apetyt, działa przeciwmiażdżycowo. Można go używać w sałatkach, sosach z białym mięsem, potrawach z jajek, do aromatyzowania octu czy oliwy.

Kolendra – wspomaga trawienie, działa przeciwwzdęciowo, aktywuje apetyt, przeciwdziała rozwojowi bakterii. Świetnie nadaje się do przyprawiania tłustych mięs, kiełbasę, smażone ryby.

Lubczyk – redukuje problemy ze wzdęciami, ból brzucha, pomaga w trawieniu, wspomaga wątrobę oraz leczenie infekcji dróg moczowych. Stosuje się go do zup, warzyw, sałat oraz ciemnych sosów, a także baraniny.

Majeranek – wspomaga apetyt i trawienie, ma działanie moczopędne oraz uspokajające. Jest świetny do zup ziemniaczanej i grochowej, jarzyn oraz dań mięsnych – drobiu, pasztetów i farszu.

Oregano – Poprawia pracę wątroby, wspomaga apetyt, ma działanie bakteriobójcze i uspokajające. Może z powodzeniem zastąpić sól. Stosujemy je w zupach, sałatkach, potrawach z pomidorów, fasoli oraz do mięs i ryb.

Rozmaryn – wspomaga apetyt i produkcję żółci, dodatkowo działa rozkurczowo i uspokajająco. Pomaga złagodzić objawy menopauzy. Świetnie pasuje do tłustych potraw z mięs. Jest elementem mieszanki tzw. ziół prowansalskich.